Dr n. med. Ewa Walacik-Ufnal

"Sen jest balsamem dla duszy"

William Shakespeare

 

Jak zadbać o sen – wskazówki dla pracowników zmianowych

Coraz więcej osób dba o swój sen, o jego odpowiednią ilość i jakość. Niestety nie wszyscy mogą sobie pozwolić na komfort spania w nocy. Pielęgniarki, lekarze, piekarze, pracownicy ochrony i wiele innych zawodów musi pracować w nocy. Pracownicy zmianowi śpią nawet o 4 godziny krócej w porównaniu z osobami pracującymi w ciągu dnia. Praca zmianowa niesie ze sobą zwiększone ryzyko urazów i wypadków w pracy oraz za kierownicą.

 

Poznaj zalecenia Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu dla pracowników zmianowych i dowiedz się co możesz zrobić, aby poprawić jakość snu i czuwania.

 

Możesz pobrać grafikę i powiesić plakat w miejscu pracy: http://www.sleepeducation.org/healthysleep/infographics/shift-work-sleep-tips

 

Zalecenia

  1. W pracy:
    1. zadbaj o 20-30 minutową drzemkę
    2. nie nadużywaj kawy i nie pij jej w drugiej części Twojej zmiany
    3. zjedz lekki, zdrowy posiłek
    4. zrób kilka ćwiczeń
    5. przebywaj w jasnym oświetleniu przez całą zmianę

 

  1. W drodze do domu:
    1. unikaj światła słonecznego - załóż ciemne okulary
    2. unikaj prowadzenia samochodu, gdy czujesz się senny, wybierz transport publiczny
    3. nie pij kawy

 

  1. W domu:
    1. zadbaj o czas na sen
    2. odłóż inne sprawy na później
    3. nie pij alkoholu
    4. wyłącz telefon

 

  1. W sypialni:
    1. Twoja sypialnia powinna być chłodna i ciemna
    2. jeśli przeszkadza Ci hałas, użyj zatyczek do uszu lub urządzenia emitującego biały szum
    3. zawieś zaciemniające zasłony lub załóż ciemną opaskę na oczy
    4. śpij przynajmniej 7 godzin

 

 

20 września 2018

Zapisy i informacje: 606 44 31 41

 

gabinetsenmed@gmail.com