"Sen jest balsamem dla duszy"

William Shakespeare

SEN-MED Specjalistyczna Praktyka Lekarska

Kawa a sen

Kofeina jest najpopularniejszą substancją stymulującą na świecie. Spożywamy ją na co dzień w kawie, herbacie, kakao, czekoladzie, napojach energetyzujących czy w niektórych lekach. Kofeina jako stymulant, promuje czuwanie i zmniejsza senność. Kofeina jest bardzo często stosowana przez pacjentów z bezsennością po to, aby pomóc sobie po bezsennej nocy. Niestety oprócz efektu zwiększającego czuwanie, ma też kilka niekorzystnych następstw: nasila niepokój, powoduje drażliwość, przyspiesza akcję serca oraz … zaburza sen kolejnej nocy. 

Badania u osób zdrowych, bez bezsenności wykazały, że spożycie 400 mg kofeiny do 6 godzin przed snem powodowało znaczące pogorszenie snu nocnego. Czas snu skrócił się o ponad godzinę! Ponadto stwierdzono wydłużone zasypianie, fragmentację snu i zmniejszenie ilości snu głębokiego. Co ciekawe, obiektywne badania snu wykazały większe zmiany niż te odczuwane subiektywnie. Oznacza to, że kofeina może wpływać negatywnie na nasz sen nawet jeśli tego nie odczuwamy. Dlatego zgodnie z zaleceniami higieny snu, w bezsenności powinno się ograniczyć kawę do 1 dziennie i to przed południem. Osobom bez bezsenności nie zaleca się picia kawy po godzinie 17.

 

Dr n. med. Ewa Walacik-Ufnal

03 kwietnia 2018

Kontakt

 

Telefon: 606 44 31 41

 

email: gabinetsenmed@gmail.com

 

 

Nr konta

 

1140 2004 0000 3302 478141 3138

 

 

 

 

 

Godziny przyjęć 

 

Środa

15:00 - 20:00

 

Czwartek

16:00 - 18:00

Adres

 

00-002 Warszawa

 

ul. Świętokrzyska 20 lok. 7